Moji ľudia sú pasívni na mítingoch. Všetko „musím“ riešiť ja.

Možno to poznáte. Máte míting, na ktorom predostriete problém a ľudia sú ticho. Nikto neprichádza s nápadmi na riešenie. Je to frustrujúce a neviete čo s tým.

Je možných niekoľko scenárov a samozrejme aj ich kombinácia:

  1. Máte tím ľudí, ktorí sú viacej analytickejší a potrebujú vedieť vopred čo sa bude riešiť, aby si to mohli premyslieť interne/ vo svojom vnútri, prípadne si pozbierať informácie, pripraviť sa.
    Riešenie: Pošlite vopred o čom sa budete baviť a čo očakávate, dajte ľuďom čas na prípravu
  2. Predložíte problém a zároveň poviete ako by ste ho riešili a potom sa opýtate ľudí čo oni na to. Čakáte, že prídu s ďalšími nápadmi. Neprídu, lebo vy ste už dali riešenie.
    Riešenie. Reštartnite spôsob vašej komunikácie. Povedzte ľudom, že si uvedomujete, že majú skúsenosti a chcete počuť, aké majú nápady. Povedzte problém a buďte ticho. Pozorne počúvajte a podporujte ich, aj keď nápad nie je dokonalý, spolu začnite rozvíjať nápady a uvarte z toho najlepšie riešenie.
  3. Predložíte problém a ľudia dávajú nápady a vy im dáte najavo:
    – to už sme skúšali to nefunguje
    – to nie je dobrý nápad
    – možno sa zasmejete, že to je blbosť
    – ….a postupne ľudia prestali dávať nápady
    Riešenie: Buďte zvedavý/á, skúmajte, používajte podporujúce slová:
    – rozviň to
    – preskúmajme to
    – pozrime sa na to z viacerých uhlov
    – znie mi to ako, niečo čo sme skúšali a zároveň by som chcel/a počuť viac lebo to môže byť iba moja domnienka

Niektoré tipy ľudí nemajú radi prekvapenia, potrebujú sa pripraviť. Rešpektujte to.

Ak má šéf/ka riešenie, tak načo budeme vymýšľať nové. Hovorte svoje riešenie ako posledný/á a pozorne počúvajte ostatných.

Ak sa ľudia necítia bezpečne, lebo sú v procese vysmiati alebo zhodení nebudú riskovať, že opäť „dostanú po ušoch“. Vytvorte bezpečné prostredie na komunikáciu.

Ak ste sa našli v niektorom bode alebo kombinácii a chcete zmenu, experimentujte, skúmajte, buďte zvedavý/á.

POZOR: zmena potrebuje čas. Nečakajte, že sa ľudia zrazu rozhovoria. Potrebujú sa adaptovať do zmeny. Buďte konzistentný/á vo svojom prístupe. Viacej konzistentný ako intenzívny.

Snažila som sa zjednodušiť komplexnejšiu tému a zároveň viem, že krátkym článkom nepokryjem všetko. Ak vás táto téma zaujala a potrebujete sprevádzať, kontaktujte ma mailom alebo telefonicky.